Program Dni Muzyki Nowej 2014 zostanie zaprezentowany w dwóch odsłonach: zimowej w dniach 16 – 19.01.2014 i wiosennej w dniach 11 – 13.04.2014. I podobnie jak w poprzednich edycjach Dni Muzyki Nowej program festiwalu został skonstruowany wokół dwóch osi smyczków i elektroniki.

Dla Sinfonietty Pomerania, założonej przez Andrzeja Dziadka, uznanego kompozytora muzyki współczesnej, dotychczas działającego na Śląsku będzie to debiut sceniczny. Niewątpliwie fakt istnienia takiej imprezy jak Dni Muzyki Nowej był w jakimś stopniu motorem powołania w Trójmieście nowej orkiestry. Sinfonietta Pomerania prowadzona przez młodego, wybitnie utalentowanego dyrygenta i kompozytora Tadeusza Dixę, absolwenta Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest nowym, wyjątkowym zjawiskiem w przestrzeni kultury muzycznej Pomorza. Tworzą ją wybitni trójmiejscy instrumentaliści, nierzadko laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, na co dzień realizujący również karierę solową. To, co bez wątpienia wyróżnia orkiestrę, to właśnie najwyższe kwalifikacje poszczególnych muzyków i ogromna pasja wykonawcza młodego zespołu. Członków orkiestry połączyła wspólna idea utworzenia nowoczesnego zespołu, otwartego na różnorodne muzyczne kierunki oraz tendencje twórcze i wykonawcze. Sinfonietta Pomerania zaprezentuje kompozycje specjalnie przygotowanie na Dni Muzyki Nowej (prawykonania i prapremiery).

Dzięki Dni Muzyki Nowej trójmiejska publiczność miała okazje po raz pierwszy usłyszeć w 2012 roku legendarny Kronos Quartet. W 2014 roku po raz pierwszy do Gdańska przyjedzie inny sławny kwartet smyczkowy, wykonywujący muzykę współczesną: Cikada Quartet. Razem z Dominikiem Bukowskim wykonają między innymi kompozycję Leszka Możdżera specjalnie napisaną dla festiwalu Dni Muzyki Nowej. Cikada Quartet powstał w kwietniu 1989 roku w Oslo i jest częścią Cikada Ensemble. Jest uznawany za jeden z najbardziej liczących się w świecie kwartetów wykonujących muzykę współczesną. Wykonuje muzykę XX wieku, a także dzieła pisane specjalnie dla Cikady. W Polsce kwartet gościł wielokrotnie, między innymi na festiwalu Warszawska Jesień, na festiwalu Łańcuch III (poświęconemu Witoldowi Lutosławskiemu), we Wrocławiu na festiwalu Musica Electronica Nova, a jako Cikada Ensemble na festiwalu Sacrum Profanum. Zainteresowania muzyczne zespołu koncentrują się na norweskiej i skandynawskiej muzyce współczesnej. Repertuar jednak stale się poszerza. Cikada zamawia utwory u różnych kompozytorów z całego świata i dokonuje ich prawykonań, a także prezentuje programy monograficzne, między innymi z muzyką Johna Cage’a, Mortona Feldmana, Iannisa Xenakisa, Franco Donatoniego czy Luigiego Nono. Zespół zaprasza do współpracy wielu wybitnych artystów, takich jak: Rolf Wallin, Celilie Ore, Arne Nordheim, Stefano Gervanosi, Asbjorn Schaathun, Eivind Buene, James Dillon, Arild Andersen, Trygve Seim, Anette Peacock. Cikada występuje w różnych składach: w pełnej obsadzie jako Cikada Ensemble oraz jako kwartet smyczkowy lub duet. Z inicjatywy formacji zrodził się festiwal muzyki współczesnej Ultima w Oslo. Cikada ma w fonograficznym dorobku ponad 30 albumów, między innymi Birds and Bells Benta Sørensena, z Christianem Lindbergiem i Oslo Sinfonietta (ECM).

Debiutem scenicznym będzie występ Kalaschnikov Feat. Reactive Ensemble, który tworzą młoda, gdańska perkusjonistka Katarzyna Kadłubowska i kompozytor oraz artysta multimedialny Remmy Canedo. Specjalnie na Dni Muzyki Nowej przygotowują koncert – instalację. Katarzyna Kadłubowska to perkusistka, performerka, marimbafonistka, artystka balansująca między sztukami performatywnymi, konceptualizmem, minimalizmem, muzyką współczesną, elektroniczną eksperymentalną. Jej niekonwencjonalne i otwarte myślenie o perkusji, pełna wdzięku prezencja sceniczna są źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów oraz zachwycają publiczność na całym świecie.

Europejską scenę muzyki elektronicznej kolaborującą z muzyką klasyczną reprezentować będą Field Rotation (Christoph Berg – elektronika) i duet Piano Interrupted (angielski pianista Tom Hodge oraz francuski producent Franz Kirmann). Muzycy Piano Interrupted w przepiękny i subtelny sposób łączą klasykę, jazz i nowe brzmienia. W Żaku zaprezentują swój najnowszy materiał The Unified Field, na której wzmacniają swoją metodologię tworzenia muzyki – spośród wielu dźwięków, stylów i wpływów wybierają te, które stworzą spójny, zrozumiały kontekst. W ich muzyce słychać ukłon w stronę minimalizmu, muzyki filmowej, glitchu, ambientu, post-rocka, kameralistyki, muzyki improwizowanej, a sami mówią, że: ważne jest to, że gdy się spotykamy, to zawsze staramy się tworzyć muzykę, w którą wierzymy. Masteringiem albumu zajął się berliński pianista Nils Frahm, który był jedną z gwiazd zeszłorocznej edycji Dni Muzyki Nowej. Field Rotation to projekt berlińskiego producenta i muzyka Christopha Berga. Eksperymentując z elektroniką i klasycznymi elementami stworzył muzykę przepełnioną płynącymi krajobrazami dźwięków z elektroakustycznymi odcieniami, która jednak nie buduje obrazów, ale wchodzi ze słuchaczem w dialog emocjonalny i uczuciowy. Jako skrzypek i pianista Berg z łatwością połączył syntetyczne dźwięki i muzykę żywych instrumentów. Podczas Dni Muzyki Nowej 2014, zagra swoją najnowszą płytę Fatalist: The Repetion Of History, na której skłania się bardziej do klasycznej muzyki, kontynuując jednak swoją muzyczną ideę – dla jednych będzie to muzyka łagodząca zmysły, innym odwróci umysł do góry nogami.

Fin, Kimmo Pohjonen wirtuoz akordeonu zamknie program zimowej edycji Dni Muzyki Nowej 2014. Uważany jest za jednego z najlepszych wirtuozów akordeonu w Finlandii. Grał niemal każdą muzykę od rocka poprzez klasykę, folk po awangardę. Wszystko to doprowadziło do wypracowania jego własnego unikalnego stylu. Oprócz gry na akordeonie Kimmo Pohjonen zajmuje się także efektami dźwiękowymi. Swą solową działalność przeplata projektami realizowanymi z takimi wykonawcami jak Kronos Quartet czy muzycy grupy King Crimson. Tworzy od 30 lat, inspirując się wszystkimi formami muzyki akordeonowej, m.in. folkiem, muzyką klasyczną, eksperymentalną. Studia na postępowej i innowacyjnej Sibelius Academy na wydziale muzyki folkowej były decydującym czynnikiem dla jego rozwoju – dzięki nim stał się kreatywnym i wszechstronnym muzykiem|performerem. Kimmo Pohjonen regularnie koncertuje na całym świecie. Jest zaangażowany również w liczne projekty muzyczne. Współpracuje m.in. z geniuszem samplowania, Samuli Kosminenem, znanym z islandzkiego zespołu MuM, tworzy projekt Kluster (album wydany w 2002 roku). W Polsce jest częstym gościem, w Gdańsku wystąpi pierwszy raz.

Kuratorem Dni Muzyki Nowej jest znakomity muzyk, wibrafonista Dominik Bukowski. Organizatorem festiwalu jest Klub Żak, miejska instytucja kultury.

DNI MUZYKI NOWEJ 2014
EDYCJA ZIMOWA | 16 – 19.01.2014
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

16.01.2014 | G. 20:00

SINFONIETTA POMERANIA | DYRYGENT: TADEUSZ DIXA | DEBIUT SCENICZNY

flet – Dorota Dąbrowska | obój – Ireneusz Stawniak | klarnet – Andrzej Wojciechowski | fagot – Mirosław Pachowicz | róg – Michał Szczerba | trąbka – Emil Miszk | puzon – Artur Borkowski | instrumenty perkusyjne – Paweł Nowicki | instrumenty perkusyjne – Maciej Lange | fortepian – Piotr Nowicki | I skrzypce – Karolina Piątkowska-Nowicka | II skrzypce – Paweł Kapica | altówka – Michał Markiewicz | wiolonczela – Krzysztof Pawłowski | kontrabas – Jarosław Stokowski | akordeon – Paweł Zagańczyk

PROGRAM KONCERTU

1. Radosław Łuczkowski | Rapsodia (prawykonanie)
2. Alicja Skrzypiec | Muzyka dla dwunastu wykonawców (prawykonanie)
3. Krzysztof Olczak | Concerto na akordeon i orkiestrę
4. Andrzej Dziadek – Pomerania (prawykonanie)
5. Tadeusz Dixa – Music For Nine Instruments
6. Benedykt Konowalski – Sinfonietta koncertująca na orkiestrę (prawykonanie)

17.01.2014 | G. 20:00

KALASCHNIKOV FEAT. REACTIVE ENSEMBLE (KATARZYNA KADŁUBOWSKA | REMMY CANEDO) | PREMIERA

PROGRAM KONCERTU

1. Alvin Lucier | Music For Solo Performer (for enormously amplified brain waves and percussion)
2. John Cage | Child of Tree (for solo percussionist and amplified plants)
3. Remmy Canedo | Raving Signs | prapremiera (utwór skomponowany specjalnie na DMN)
4. Vinko Globocar | Corporel (for percussionist and his body)
5. Agostino di Scipio | Modes of Interference/3 (for feedback system with electric guitars, combo amplifiers and computer)
6. Steve Reich | Pendulum Music (for microphones, amplifiers speakers and performers)
7. Hugo Morales Murguia | Enclosure (for amplified cajón, sensors and Live Electronics)

FIELD ROTATION (CHRISTOPH BERG) | FATALIST: THE REPETION OF HISTORY | POLSKA PREMIERA

18.01.2014 | G. 20:00

CIKADA QUARTET feat. DOMINIK BUKOWSKI

Karin Hellqvist – Violin | Odd Hannisdal – Violin | Benedik Foss – Viola | Johannes Martens – Cello | Dominik Bukowski – Vibraphone

PROGRAM KONCERTU

1. Hans Abrahamsen | Quartet no 3
2. Krzysztof Penderecki | Quartet no 1
3. Carola Bauckholdt | Lichtung
4. Prawykonanie kompozycji Leszka Możdżera

19.01.2014 | G. 20:00

PIANO INTERRUPTED (TOM HODGE | FRANZ KIRMANN) | THE UNIFIED FIELD | POLSKA PREMIERA

KIMMO POHJONEN – ACCORDION, VOICE | TUOMAS NORVIO – SOUND DESIGN | ANTTI KUIVALAINEN – LIGHT DESIGN

Wszystkie koncerty będą odbywać się w Klubie Żak, w Sali Suwnicowej.

Klub Żak, Gdańsk, ulica Grunwaldzka 195/197.